Sobota, 2024-05-04
Imieniny: Floriana, Michała
Sobota, 2024-05-04
Imieniny: Floriana, Michała
„DOPALACZE”
Drogi Rodzicu dbając o właściwy rozwój i zdrowie swojego dziecka pamiętaj także
o współczesnych zagrożeniach, które mogą mieć zgubny wpływ na człowieka. Jednym
z takich zagrożeń są ostatnio bardzo popularne wśród młodzieży tzw.„dopalacze”.
Rodzicu, ważne jest byś Ty także posiadał wiedzę na temat substancji, z którymi
Twoje dziecko może mieć kontakt.
Dopalacze to produkty pochodzenia zarówno syntetycznego, jak i naturalnego,
sprzedawane w sklepach internetowych lub poprzez sieć sklepów stacjonarnych. Sprzedawcy
reklamują je jako środki pobudzające, wspomagające funkcje poznawcze (np. poprawiające
czasowo pamięć, koncentrację uwagi) czy pozwalające zrelaksować się. Jednocześnie
producenci „dopalaczy” w ofercie handlowej zamieszczają informacje, że są to produkty
kolekcjonerskie, nawozy do kwiatów czy sole do kąpieli „nie do spożycia przez ludzi”.
Jak działają?
„Dopalacze”, jak większość substancji psychoaktywnych, działają na ośrodkowy układ
nerwowy i po ich zażyciu zmienia się nastrój i zachowanie człowieka.
Objawy używania
Podobnie jak w przypadku narkotyków, objawy używania zależą od rodzaju substancji,
przyjętej dawki, jak również od cech psychofizycznych danej osoby. Nie ma jednego wzorca
reakcji na przyjętą substancję – tolerowana przez organizm jednego człowieka, dla innego
może być groźną w skutkach trucizną. W zależności od substancji mogą wystąpić między
innymi następujące objawy: przypływ energii, podwyższenie nastroju, rozdrażnienie,
huśtawka nastroju, pobudzenie psychoruchowe, napady szału, stany depresyjne, halucynacje
wzrokowo-słuchowe, a także utrata apetytu, bezsenność, przekrwienie gałek ocznych,
wymioty, biegunka. Powodowane przez dopalacze zmiany świadomości lub stany pobudzenia
ograniczają zdolność oceny i kontroli sytuacji, co znacząco zwiększa ryzyko niebezpiecznego
wypadku, odniesienia urazu, a także utraty przytomności. Używanie dopalaczy może także spowodować skutki śmiertelne.
Jak wyglądają?
Postać fizyczna tych produktów równie zbliżona jest wyglądem do narkotyków.
„Dopalacze” występują w postaci białego proszku, kapsułek lub tabletek, suszu roślinnego
(liście, nasiona, ekstrakt, skręty), suszu grzybów. Mogą być przyjmowane doustnie,
donosowo, w postaci wywaru lub do palenia.
Działania zaradcze rodziców w przypadku zagrożenia używaniem przez dziecko
„dopalaczy” są takie same, jak przy innych zagrożeniach – na przykład piciu alkoholu czy
używaniu narkotyków. Największą moc chroniącą naszego dziecka ma: zaufanie,
okazywanie miłości i zainteresowania życiem dziecka (mów dziecku, że jest dla ciebie
najważniejszą osobą, że zależy ci, by było zdrowe i szczęśliwe, poznaj jego przyjaciół,
zainteresowania i sposoby spędzania czasu wolnego);
Dobre porozumiewanie się z dzieckiem :(rozmawiaj z dzieckiem często, pytaj o jego zdanie,
uważnie słuchaj, rozmawiaj także na trudne tematy – o narkotykach, alkoholu, dojrzewaniu);
Zdrowa dyscyplina :(postaw jasne granice – wyraź zdecydowany sprzeciw wobec używania
narkotyków i innych środków psychoaktywnych, podaj oczekiwania dotyczące godzin powrotu do domu, kontaktów z kolegami, sprawdzaj na co wydawane jest kieszonkowe, itp.);
Wspieranie dziecka :(doceniaj wysiłki w osiąganiu celów, chwal dziecko za sukcesy i
odpowiedzialność – podnosisz tym jego poczucie własnej wartości. Zapewniaj, że zawsze
może liczyć na twoją pomoc w trudnych sytuacjach);
JAK ROZPOZNAĆ, ŻE DZIECKO PRZYJMUJE "DOPALACZE"?
INFORMACJA DLA RODZICÓW
Poza testami medycznymi nie ma sposobu pozwalającego
w 100% powiedzieć, że ktoś przyjął środki psychoaktywne. Jednak
o przyjmowaniu dopalaczy mogą świadczyć :
1) każde zachowanie znacznie (lub nieznacznie) odbiegające od normalnego: zachowania może być wskazówką, że uczeń przyjął środki zmieniające świadomość. Wśród takich zachowań możemy wymienić: pobudliwość, nadmierne wyciszenie, ospałość, agresję, zmianę pantomimiki, nadmierne rozweselenie, łatwe popadanie
w smutek, płaczliwość, drażliwość, dreszcze, brak napięcia mięśniowego, słowotok, wstręt do światła, zmianę wielkości źrenic, zaczerwienie twarzy, różnego rodzaju zapachy itd.,
2) różne "znaleziska": fajki, ustniki, opakowania po "nie wiadomo czym", małe naczynka, złotka, sreberka, butelki odymione w środku, dziwne przesyłki, tajemnicze wyjścia z domu,
3) nowi znajomi ? urywane telefony, smsy w dziwnych porach, nagłe wyjścia
z domu, kłamstwa i kłamstewka.
Jeżeli przypuszczasz że uczeń zażywa dopalaczy :
Jeśli przypuszczenia się potwierdzą:
pamiętaj, że pomoc nie zawsze jest łatwa ? wymaga odwagi do poszukania błędów także
w otoczeniu (rodzinie, w samym sobie, w klasie).