Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Brzeźnie

  • Kalendarium

    Sobota, 2024-05-04

    Imieniny: Floriana, Michała

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 1280018
    • Do końca roku: 241 dni
    • Do wakacji: 48 dni

Dopalacze

 „DOPALACZE”

 

Drogi Rodzicu dbając o właściwy rozwój i zdrowie swojego dziecka pamiętaj także

o współczesnych zagrożeniach, które mogą mieć zgubny wpływ na człowieka. Jednym
z takich zagrożeń są ostatnio bardzo popularne wśród młodzieży tzw.„dopalacze”.

Rodzicu, ważne jest byś Ty także posiadał wiedzę na temat substancji, z którymi

Twoje dziecko może mieć kontakt.

 

Dopalacze to produkty pochodzenia zarówno syntetycznego, jak i naturalnego,

sprzedawane w sklepach internetowych lub poprzez sieć sklepów stacjonarnych. Sprzedawcy

reklamują je jako środki pobudzające, wspomagające funkcje poznawcze (np. poprawiające

czasowo pamięć, koncentrację uwagi) czy pozwalające zrelaksować się. Jednocześnie

producenci „dopalaczy” w ofercie handlowej zamieszczają informacje, że są to produkty

kolekcjonerskie, nawozy do kwiatów czy sole do kąpieli „nie do spożycia przez ludzi”.

 

Jak działają?

„Dopalacze”, jak większość substancji psychoaktywnych, działają na ośrodkowy układ

nerwowy i po ich zażyciu zmienia się nastrój i zachowanie człowieka.

Objawy używania

Podobnie jak w przypadku narkotyków, objawy używania zależą od rodzaju substancji,

przyjętej dawki, jak również od cech psychofizycznych danej osoby. Nie ma jednego wzorca

reakcji na przyjętą substancję – tolerowana przez organizm jednego człowieka, dla innego

może być groźną w skutkach trucizną. W zależności od substancji mogą wystąpić między

innymi następujące objawy: przypływ energii, podwyższenie nastroju, rozdrażnienie,

huśtawka nastroju, pobudzenie psychoruchowe, napady szału, stany depresyjne, halucynacje

wzrokowo-słuchowe, a także utrata apetytu, bezsenność, przekrwienie gałek ocznych,

wymioty, biegunka. Powodowane przez dopalacze zmiany świadomości lub stany pobudzenia

ograniczają zdolność oceny i kontroli sytuacji, co znacząco zwiększa ryzyko niebezpiecznego

wypadku, odniesienia urazu, a także utraty przytomności. Używanie dopalaczy może także spowodować skutki śmiertelne.

 

Jak wyglądają?

Postać fizyczna tych produktów równie zbliżona jest wyglądem do narkotyków.

„Dopalacze” występują w postaci białego proszku, kapsułek lub tabletek, suszu roślinnego

(liście, nasiona, ekstrakt, skręty), suszu grzybów. Mogą być przyjmowane doustnie,

donosowo, w postaci wywaru lub do palenia.

Działania zaradcze rodziców w przypadku zagrożenia używaniem przez dziecko

„dopalaczy” są takie same, jak przy innych zagrożeniach – na przykład piciu alkoholu czy

używaniu narkotyków. Największą moc chroniącą naszego dziecka ma: zaufanie,

okazywanie miłości i zainteresowania życiem dziecka (mów dziecku, że jest dla ciebie

najważniejszą osobą, że zależy ci, by było zdrowe i szczęśliwe, poznaj jego przyjaciół,

zainteresowania i sposoby spędzania czasu wolnego);


Dobre porozumiewanie się z dzieckiem :(rozmawiaj z dzieckiem często, pytaj o jego zdanie,

uważnie słuchaj, rozmawiaj także na trudne tematy – o narkotykach, alkoholu, dojrzewaniu);

Zdrowa dyscyplina :(postaw jasne granice – wyraź zdecydowany sprzeciw wobec używania

narkotyków i innych środków psychoaktywnych, podaj oczekiwania dotyczące godzin powrotu do domu, kontaktów z kolegami, sprawdzaj na co wydawane jest kieszonkowe, itp.);

Wspieranie dziecka :(doceniaj wysiłki w osiąganiu celów, chwal dziecko za sukcesy i

odpowiedzialność – podnosisz tym jego poczucie własnej wartości. Zapewniaj, że zawsze

może liczyć na twoją pomoc w trudnych sytuacjach);

 

JAK ROZPOZNAĆ, ŻE DZIECKO PRZYJMUJE "DOPALACZE"?

INFORMACJA DLA RODZICÓW

Poza testami medycznymi nie ma sposobu pozwalającego
w 100% powiedzieć, że ktoś przyjął środki psychoaktywne. Jednak
o przyjmowaniu dopalaczy mogą świadczyć :


1) każde zachowanie znacznie (lub nieznacznie) odbiegające od normalnego: zachowania może być wskazówką, że uczeń przyjął środki zmieniające świadomość. Wśród takich zachowań możemy wymienić: pobudliwość, nadmierne wyciszenie, ospałość, agresję, zmianę pantomimiki, nadmierne rozweselenie, łatwe popadanie
w smutek, płaczliwość, drażliwość, dreszcze, brak napięcia mięśniowego, słowotok, wstręt do światła, zmianę wielkości źrenic, zaczerwienie twarzy, różnego rodzaju zapachy itd.,

2) różne "znaleziska": fajki, ustniki, opakowania po "nie wiadomo czym", małe naczynka, złotka, sreberka, butelki odymione w środku, dziwne przesyłki, tajemnicze wyjścia z domu,

3) nowi znajomi ? urywane telefony, smsy w dziwnych porach, nagłe wyjścia
z domu, kłamstwa i kłamstewka.

Podejrzewasz, że uczeń zażywa dopalacze - co dalej ?         

Jeżeli przypuszczasz że uczeń zażywa dopalaczy :

  • nie czekaj, aż sprawa się rozwiąże,
  • porozmawiaj z uczniem, wychowawcą, pedagogiem, z lekarzem pierwszego kontaktu,
  • bądź otwarty na wszystkie ewentualności. Nie mów "on na pewno nie bierze" - to pozwoli ci na szersze spojrzenie.

Jeśli przypuszczenia się potwierdzą:

  • szukaj fachowej pomocy u pedagoga lekarza pierwszego kontaktu, na policji,
    w sądzie rodzinnym, w poradni psychologiczno-pedagogicznej,

pamiętaj, że pomoc nie zawsze jest łatwa ? wymaga odwagi do poszukania błędów także
w otoczeniu (rodzinie, w samym sobie, w klasie).