Czwartek, 2024-05-09
Imieniny: Grzegorza, Karoliny
Czwartek, 2024-05-09
Imieniny: Grzegorza, Karoliny
Sprawozdanie końcowe z realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych – „Aktywna tablica”
W roku szkolnym 2022/2023 Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Brzeźnie pozyskała fundusze z Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych – „Aktywna tablica”.
Do realizacji tego programu w naszej szkole powołano e-koordynatora oraz zespół w składzie:
Za pozyskane środki zakupione zostały urządzenia i oprogramowania i do terapii w zakresie pomocy psychologiczno- pedagogicznej za łączną kwotę 35000 zł.
Wyżej wymienione oprogramowania wzbogaciły warsztat pracy szkolnych specjalistów, zwłaszcza w zakresie:
i komunikacyjnych u dzieci ze spektrum autyzmu,
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23 października 2020 r. w sprawie w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica” nauczyciele wzięli udział w technicznych szkoleniach wewnątrzszkolnych z funkcji i obsługi zakupionych oprogramowań, które przeprowadziła pani Marta Jabłońska. Szkoła uczestniczyła w projekcie Lekcja Enter. Ponadto 10 nauczycieli uczestniczyło w licznych szkoleniach i webinarach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu:
Jednym z pierwszych działań wdrożenia stosowania TIK w procesie nauczania było zorganizowanie sieci współpracy nauczycieli.
Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Brzeźnie nawiązała współpracę ze Szkołą Podstawową im. Jana Brzechwy w Paprotni gmina Krzymów.
Szkolny e-koordynator wraz z zespołem uczestniczyli w spotkaniach w ramach sieci współpracy nauczycieli (nauczycieli 4):
Podczas zebrań również wymieniono się ciekawymi stronami internetowymi przydatnymi w codziennej pracy z uczniem, udzielano wzajemnych porad, wskazówek oraz wymieniano się scenariuszami zajęć otwartych.
W Szkole Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Brzeźnie przeprowadzono następujące lekcje otwarte: (lekcje 2, nauczycieli 4)
- Ale teatr – zajęcia z edukacji wczesnoszkolnej (kl. III)
- Terapia koordynacji wzrokowo – ruchowej – zajęcia rewalidacyjne z wykorzystaniem TIK (kl. IV)
Ponadto nauczyciele (4) w ramach międzyszkolnej sieci współpracy dzielili się doświadczeniami z innymi nauczycielami, udostępnili sobie scenariusze zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK, przykładów dobrych praktyk:
- Im Restaurant – zamawiamy jedzenie – język niemiecki (kl. VII)
- Odkrywanie tajemnic ciała człowieka – przyroda (kl. IV)
- Takie małe słowo a takie ważne – poznajemy przyimek - j. polski (kl_IV)
Przykłady dobrych praktyk:
https://www.mac.pl/aktywnatablica
https://www.miejscedobrejenergii.pl/
https://www.youtube.com/user/terazedukacja/featured
MATEMATYKA SZKOŁA PODSTAWOWA + zadania online Matematyka dla dzieci MATEMATYCZNE ZOO (matzoo.pl)
Toy Theater | Fun Online Educational Games for Kids
GeoGuessr - Let's explore the world!
Generator kodu do wydruku (nowoczesnenauczanie.edu.pl)
Quizizz | Free Online Quizzes, Lessons, Activities and Homework
LearningApps.org - interaktywne i multimedialne moduły edukacyjne
Szkolny e-koordynator koordynował działania w zakresie stosowania TIK w szkole. W działaniach tych uczestniczyły nauczycielskie zespoły samokształceniowe:
Powyższe zespoły wspierały dyrektora szkoły i nauczycieli oraz mobilizowały ich do wykorzystywania narzędzi TIK w codziennym procesie edukacyjnym.
Narzędzia TIK stosowano co najmniej 5 godzin w każdym tygodniu nauki na zajęciach logopedycznych, rewalidacyjnych, korekcyjno-kompensacyjnych, terapii pedagogicznej, a także na innych zajęciach edukacyjnych przedmiotowych.
Stosowanie TIK w dużym stopniu zmieniło formy i metody pracy w nauczaniu:
Podczas realizacji programu nie pojawiły się problemy i bariery.
Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Brzeźnie w roku szkolnym 2022/2023 zrealizowała wszystkie zadania wynikające z udziału w Programie Aktywna Tablica. Cały zakupiony sprzęt wraz z oprogramowaniem posłużył jako narzędzie do terapii. Sprzęt ten był również wykorzystywany na bieżąco podczas prowadzenia zajęć wspierających, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz lekcji przez nauczyciela. Nauczyciele dzięki współpracy wzbogacili swój warsztat pracy, zwiększyli posiadane kompetencje poprzez uczestnictwo w szkoleniach i konferencjach z zakresu stosowania TIK w edukacji oraz międzyszkolnych sieciach współpracy i dzielenia się dobrymi praktykami.
Program jest przydatny i warto go kontynuować w następnych latach. Warto, aby w Programie umożliwiono pozyskanie większej liczby monitorów interaktywnych. W szkołach niezbędne jest dla pełnego wykorzystania możliwości sprzętu zapewnienie dostępu do szybkiego i stabilnego Internetu. Należy kontynuować dobrą praktykę dzielenia się doświadczeniami pomiędzy nauczycielami różnych szkół. Rozszerzać ofertę kursów i szkoleń w zakresie TIK. W naszej szkole planowane jest dalsze wykorzystywanie sprzętu, a także zakup kolejnych pomocy multimedialnych w procesie kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dyrektor we wnioskach z nadzoru po analizie działań pedagogów w tym obszarze, wskazał na dalsze wspieranie nauczycieli w procesie wykorzystywania TIK na zajęciach i zwiększania ich kompetencji w tym zakresie m.in. poprzez uczestnictwo w szkoleniach oraz dzielenie się dobrymi praktykami.