Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Brzeźnie

  • Kalendarium

    Czwartek, 2024-05-09

    Imieniny: Grzegorza, Karoliny

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 1281458
    • Do końca roku: 236 dni
    • Do wakacji: 43 dni

Sprawozdanie końcowe z realizacji programu

Sprawozdanie końcowe z realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych – „Aktywna tablica”

W roku szkolnym 2022/2023 Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Brzeźnie pozyskała fundusze z Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych – „Aktywna tablica”.

Do realizacji tego programu w naszej szkole powołano e-koordynatora oraz zespół w składzie:

  • E-koordynatorem została pani Daria Zydorkiewicz,
  • Zespół tworzą panie: Arleta Majchrzak, Julita Pawlik, Marta Jabłońska.

Za pozyskane środki zakupione zostały urządzenia i oprogramowania i do terapii w zakresie pomocy psychologiczno- pedagogicznej za łączną kwotę 35000 zł.

  • mTalent Percepcja słuchowa. Zaburzenia przetwarzania słuchowego.
  • Pakiet: mTalent Autyzm. Mowa czynna, od słowa do zdania. Mowa w kontekście społecznym cz. 2 wraz z narzędziem TIK SB-GX 165.
  • Pakiet mTalent Zajęcia Logopedyczne cz. 1, mTalent Zajęcia Logopedyczne cz. 2, mTalent Czytanie SY-LA-BA-MI cz. 1, Eduterapeutica Lux Problemy wychowawcze. Emocje wraz z DELL Vostro 3510.
  • Pakiet mTalent  Ortografia, mTalent Potrafię. Obszar polonistyczny, mTalent  Potrafię. Obszar matematyczny, mTalent  Trudności w pisaniu wraz z DELL Vostro 3510.
  • Monitor interaktywny SMART Board GX 165.

Wyżej wymienione oprogramowania wzbogaciły warsztat pracy szkolnych specjalistów, zwłaszcza w zakresie:

  • terapii logopedycznej,
  • rozwijania kompetencji matematycznych,
  • wsparcia rozwoju kompetencji emocjonalno-społecznych

 i komunikacyjnych u dzieci ze spektrum autyzmu,

  • wspomagania umiejętności czytania i pisania, doskonalenia funkcji percepcyjno-motorycznych, kształtowania świadomości ortograficznej,
  • wspomagania stymulacji wielozmysłowej, wspierania wszechstronnego rozwoju ucznia,
  • rozpoznawania i zaspokajania potrzeb rozwojowych dzieci w zakresie ich emocji i funkcjonowania społecznego.

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23 października 2020 r. w sprawie w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica” nauczyciele wzięli udział w technicznych szkoleniach wewnątrzszkolnych z funkcji i obsługi zakupionych  oprogramowań, które przeprowadziła  pani Marta Jabłońska. Szkoła uczestniczyła w projekcie Lekcja Enter. Ponadto 10 nauczycieli  uczestniczyło w licznych szkoleniach i webinarach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu:

  • Canva dla początkujących z praktycznymi przykładami wykorzystania - pani Justyna Balcerzak.
  • Zostań ekspertem Canvy – kurs - panie Daria Zydorkiewicz i Malwina Kwiatkowska.
  • TIK w pracy nauczyciela. Nowości w świecie sztucznej inteligencji dla edukacji. Przegląd aktualizacji i nowych narzędzi - pani Daria Zydorkiewicz.
  • TIK w pracy nauczyciela. Laboratoria Przyszłości - szkolne studio filmowe-pani Daria Zydorkiewicz.
  • Aktin - class VR szkolenie podstawowe+ historia i geografia- pani Daria Zydorkiewicz.
  • Wielkanocne inspiracje TIK- pani Marta Jabłońska.
  • Konferencje w Warszawie  Laboratoria Przyszłości w praktyce panie Marta Jabłońska i Arleta Majchrzak.
  • Wewnątrzszkolny warsztat- użycie nowoczesnych technologii w pracy z uczniem. Długopisy 3D, drukarka 3D, photony, Gogle VR, mTalent Percepcja słuchowa , mTalent Autyzm, mTalent Zajęcia Logopedyczne, mTalent Czytanie SY-LA-BA-MI cz. 1, Eduterapeutica, mTalent  Ortografia, mTalent Potrafię- obszar polonistyczny i matematyczny,  mTalent  Trudności w pisaniu. Warsztat poprowadziła pani Marta Jabłońska (grudzień 2022). W warsztatach uczestniczyły panie: dyrektor Urszula Kucharska, wicedyrektor Arleta Majchrzak, Justyna Balcerzak, Jolanta Bednarz, Anna Grajek, Marta Jabłońska, Julita Pawlik, Katarzyna Przybylska, Jadwiga Węgorska- Świnoga, Daria Zydorkiewicz.
  • TIK w pracy nauczyciela. Mikrokontrolery - graficzne programowanie blokowe- pani Aleksandra Grzelak.
  • TIK w pracy nauczyciela. Mikrokontrolery- praktyczne wykorzystanie podczas lekcji- pani Aleksandra Grzelak.

 

Jednym z pierwszych działań wdrożenia stosowania TIK w procesie nauczania było zorganizowanie sieci współpracy nauczycieli.

Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Brzeźnie nawiązała współpracę ze Szkołą Podstawową im. Jana Brzechwy w Paprotni gmina Krzymów.

 

Szkolny e-koordynator  wraz z zespołem uczestniczyli w spotkaniach w ramach sieci współpracy nauczycieli (nauczycieli 4):

  • 15.12.2022r.( w godzinach 17.00-19.00 ) Spotkanie organizacyjne  sieci współpracy i samokształcenia  nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu. Omówienie programów i narzędzi pozyskanych przez szkoły do pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami i specyficznymi problemami.
  • 06.03.2023r. (w godzinach 17.00-19.00) Wymiana doświadczeń na tematy pracy w programie Aktywnej Tablicy. Współczesne problemy technologiczne. Stosowanie narzędzia Genially oraz Canva.
  • 08.05.2023r. (w godzinach 16.00-17.00) Podsumowanie działań w programie Aktywna Tablica. Wykorzystanie TIK w metodach aktywizujących. Wnioski do dalszej pracy.

Podczas zebrań również wymieniono się ciekawymi stronami internetowymi przydatnymi w codziennej pracy z uczniem, udzielano wzajemnych porad, wskazówek oraz wymieniano się scenariuszami zajęć otwartych.

W Szkole Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Brzeźnie przeprowadzono następujące lekcje otwarte: (lekcje 2, nauczycieli 4)

- Ale teatr – zajęcia z edukacji wczesnoszkolnej (kl. III)

- Terapia koordynacji wzrokowo – ruchowej – zajęcia rewalidacyjne z wykorzystaniem TIK (kl. IV)

Ponadto nauczyciele (4) w ramach międzyszkolnej sieci współpracy dzielili się doświadczeniami z innymi nauczycielami,  udostępnili sobie scenariusze zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK, przykładów dobrych praktyk:

- Im Restaurant – zamawiamy jedzenie – język niemiecki (kl. VII)

- Odkrywanie tajemnic ciała człowieka – przyroda (kl. IV)

- Takie małe słowo a takie ważne – poznajemy przyimek - j. polski (kl_IV)

Przykłady dobrych praktyk:

https://www.mac.pl/aktywnatablica

https://www.edunews.pl

https://www.math.edu.pl/

https://www.miejscedobrejenergii.pl/

https://www.ekologia.pl/

https://www.naszaziemia.pl/

https://www.youtube.com/user/terazedukacja/featured

MATEMATYKA SZKOŁA PODSTAWOWA + zadania online Matematyka dla dzieci MATEMATYCZNE ZOO (matzoo.pl)

Toy Theater | Fun Online Educational Games for Kids

GeoGuessr - Let's explore the world!

Generator kodu do wydruku (nowoczesnenauczanie.edu.pl)

Quizizz | Free Online Quizzes, Lessons, Activities and Homework

LearningApps.org - interaktywne i multimedialne moduły edukacyjne

Specjalni

https://wordwall.net/pl

 

Szkolny e-koordynator  koordynował działania w zakresie stosowania TIK w szkole. W działaniach tych uczestniczyły nauczycielskie zespoły samokształceniowe:

  • Zespół matematyczno- przyrodniczy
  • Zespół humanistyczny
  • Zespół nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
  • Zespół nauczycieli języków obcych

Powyższe zespoły wspierały dyrektora szkoły i nauczycieli oraz mobilizowały ich do wykorzystywania narzędzi TIK w codziennym procesie edukacyjnym.

Narzędzia TIK stosowano co najmniej 5 godzin w każdym tygodniu nauki na zajęciach logopedycznych, rewalidacyjnych, korekcyjno-kompensacyjnych, terapii pedagogicznej, a także na innych zajęciach edukacyjnych przedmiotowych.

Stosowanie TIK w dużym stopniu zmieniło formy i metody pracy w nauczaniu:

  • Nauczyciele podnieśli swoje kompetencje w zakresie wykorzystywania TIK w procesie nauczania.
  • Wzrosła aktywność uczniów oraz zaangażowanie na lekcjach i zajęciach dodatkowych.
  • Udoskonaliła się  umiejętność wyszukiwania i selekcjonowania informacji.
  • Zastosowanie TIK pozwoliło uczniom na zwiększenie poziomu koncentracji oraz zwiększyło zaangażowanie w wykonywanie przedzielonych zadań.
  • Prezentowane na zajęciach treści mogły być odbierane wielozmysłowo, co wpływało  na poziom zrozumienia omawianych zagadnień.
  • Nauczyciele poszerzyli zakres wiedzy dydaktycznej potrzebnej do pełnej realizacji podstawy programowej.
  • Rozwinęła się współpraca nauczycieli w zakresie doskonalenia warsztatu pracy.
  • Nauczyciele dzięki ćwiczeniom interaktywnym mogli położyć większy nacisk na indywidualizację nauczania i potrzeby uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz niepełnosprawnych z naszej szkoły.
  • Szkoła została wyposażona w nowoczesny sprzęt TIK i programy wspierające dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych.
  • Wdrożono TIK w nauczaniu większości przedmiotów oraz zajęć pozalekcyjnych.
  • Korzystano z dobrych praktyk innych szkół.
  • Wzmocniono współpracę wewnątrzszkolną i międzyszkolną nauczycieli.

 

Podczas realizacji programu nie pojawiły się problemy i bariery.

Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Brzeźnie w roku szkolnym 2022/2023 zrealizowała wszystkie zadania wynikające z udziału w Programie Aktywna Tablica. Cały zakupiony sprzęt wraz z oprogramowaniem posłużył jako narzędzie do terapii. Sprzęt ten był również wykorzystywany na bieżąco podczas prowadzenia zajęć wspierających, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz lekcji przez nauczyciela. Nauczyciele dzięki współpracy wzbogacili swój warsztat pracy, zwiększyli posiadane kompetencje poprzez uczestnictwo w szkoleniach i konferencjach z zakresu stosowania TIK w edukacji oraz międzyszkolnych sieciach współpracy i dzielenia się dobrymi praktykami.

Program jest przydatny i warto go kontynuować w następnych latach. Warto, aby w Programie umożliwiono pozyskanie większej liczby monitorów interaktywnych. W szkołach niezbędne jest dla pełnego wykorzystania możliwości sprzętu zapewnienie dostępu do szybkiego i stabilnego Internetu. Należy kontynuować dobrą praktykę dzielenia się doświadczeniami pomiędzy nauczycielami różnych szkół. Rozszerzać ofertę kursów i szkoleń w zakresie TIK. W naszej szkole planowane jest dalsze wykorzystywanie sprzętu, a także zakup kolejnych pomocy multimedialnych w procesie kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dyrektor we wnioskach z nadzoru po analizie działań pedagogów w tym obszarze, wskazał na dalsze wspieranie nauczycieli w procesie wykorzystywania TIK na zajęciach i zwiększania ich kompetencji w tym zakresie m.in. poprzez uczestnictwo w szkoleniach oraz dzielenie się dobrymi praktykami.